Startsida

Träning och hälsa

Träning är väsentligt för hälsan. När vi rör på oss mår vi bättre. Att träna minskar riskerna att drabbas av olika folkhälsosjukdomar, drabbas av demens, dö i förtid. Det minskar även ångest och stress.

Människor som tränar har bättre hälsa än de som inte tränar. Man bör ha i åtanke att du inte måste vara elit idrottare och träna på hög nivå för att må bra. Det räcker med att man går från stillasittande till att röra sig måttligt. Det räcker med 20 minuters promenad tre gånger i veckan för att känna av hälsofördelarna med träningen.

Regelbunden tränings har visats ha goda effekter på hälsan och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Styrketräning motverkar benskörhet och att muskelförtvining. Att styrketräna förebygger även fetma och förbättrar den kognitiva förmågan.

För att sammanfatta har träning mycket goda effekter på hälsan. Dels den fysiska hälsan men även den psykiska hälsan.

Styrketräning, konditionsträning eller rörlighetsträning?

Att svara på denna fråga är inte helt enkelt, det beror helt enkelt på vad man är ute efter med sin träning. Det bästa att göra är att ha en balanserad blandning av alla träningsformerna.

Vad är fördelarna med respektive träningsform?

Konditionsträning – har en mängd fördelar och goda effekter på hälsan. Det är bra för lungor, hjärna och hjärtat. Det förbättrar kroppens syreupptagningsförmåga, man blir piggare, minskad stressnivå, ökad ämnesomsättning och en bättre andningsförmåga.

Styrketräning – Är en bra träningsform om du vill få starkare leder och muskler, det förebygger skador och smärtor. Och hjälper till att minimera risken för skador i rygg, axlar, leder och nacke.

Rörlighetsträning – Denna träningsform är också bra för att minimera riskerna med skador, många upplever en stelhet, speciellt de som har stillasittande arbeten. För detta är att mycket bra att rörlighetsträna.

Hur hittar jag rätt träning för just mig?

Detta är högst individuellt, vissa föredrar konditionsträning och andra styrketräning medan en del föredrar rörlighetsträning. Alla typ av träning har goda effekter på din hälsa. Det bästa är att prova sig fram så man vet vad som passar bäst.

Läs mer om fysisk aktivitet här: https://www.1177.se/Stockholm/liv–halsa/fysisk-aktivitet-och-traning/rorelse-ar-livsviktigt/